Hintasota

Hintasota

1955

Kun Loftleidir Icelandicin toiminta alkoi kukoistaa, se päätti olla liittymättä kansainväliseen ilmakuljetusliittoon (IATA).Päätös oli mielenkiintoinen, sillä liitto auttoi muita lentoyhtiöitä säästämään toimintansa tietyillä osa-alueilla, mutta päätti samalla myös useiden reittien hinnoittelusta.

IATA:n päätökset eivät sitoneet Luxemburgin suurherttuakuntaa, mikä sopi erinomaisesti Loftleidirille.Millään muulla lentoyhtiöllä ei ollut reittilentoja Luxemburgiin ja Luxemburgin hallitus oli erittäin kiinnostunut yhteishankkeesta.Tämän tuloksena matkustajalennot aloitettiin vuonna 1955.Loftleidir Icelandic pystyi tarjoamaan edullisia yhteyksiä Euroopan ja Amerikan välillä ja lippujen myynti kasvoi nopeasti.Parhaina vuosina yhtiö lennätti 300 000 matkustajaa Luxemburgiin.Sieltä matkustajat jatkoivat junilla tai busseilla kaupunkeihin ympäri Eurooppaa.

Menestyksen takana oli kuitenkin muutakin.Loftleidir Icelandicin markkinointihenkilöstö oli innovatiivista ja he ottivat käyttöön uraauurtavia myyntitekniikoita.Monien ideoiden joukossa oli esimerkiksi mahdollisuus saada lipuilleen jopa kaksi vuotta maksuaikaa.Tällainen liiketoimintatapa oli tuohon aikaan täysin uutta.Yhtiö tarjosi myös opastettuja retkiä ja erityisiä matkapaketteja niille matkustajille, jotka pysähtyivät Islannissa matkallaan Atlantin yli.