Lisämukavuutta

Lisämukavuutta

1957

Tähän asti lentomatkustajat olivat joutuneet sietämään epämukavuutta matkansa aikana.Lento maasta toiseen kesti pitkään kahdesta syystä:Koneet lensivät nykykoneita huomattavasti hitaammin ja paine-erojen vuoksi myös paljon matalammalla.

Matkustaminen oli toisinaan fyysisesti hankalaa, jopa kivuliasta.Huonojen sääolojen tai tuulten yläpuolella lentäminen oli lähes mahdotonta.Tämä kaikki kuitenkin muuttui, kun Icelandair osti kaksi Vickers Viscount 759 -potkuriturbiinikonetta.Kauppa synnytti suurta mielenkiintoa, sillä se oli suuri askel islantilaisessa lentoteollisuudessa.

Koneet olivat Islannin ensimmäiset turbiinikoneet ja niissä oli paineistettu matkustamo.Tämän ansiosta niillä pystyi lentämään 7,6 kilometrin korkeudessa, kun taas vanhalla Skymaster-koneella voitiin lentää vain noin kolmen kilometrin korkeudessa, ellei koneessa käytetty happinaamareita.Viscount-koneilla pystyttiin myös lentämään huomattavasti Skymaster-koneita nopeammin.Niiden myötä lennot Manner-Eurooppaan ja takaisin olivat mahdollisia saman päivän aikana.Lentoaika Kööpenhaminaan lyheni kahdella tunnilla ja oli nyt 4,5 tuntia.Oli siis ymmärrettävää, että islantilaiset iloitsivat näiden suurenmoisten koneiden hankinnasta.