Uusi kotimaan lentoyhtiö

Uusi kotimaan lentoyhtiö

1996

Kotimaan lentoihin tehtiin merkittäviä muutoksia 1990-luvun puolivälissä.Markkinat avattiin kilpailulle vuonna 1997, johon saakka hallituksella oli ollut käytössään järjestelmä, jossa kaupallisia kotimaan lentoja oli valvottu erityisillä lisensseillä.Icelandair valmistautui muutoksiin perustamalla erityisesti kotimaan lentoihin keskittyvän uuden yhtiön.Flugfélag Nordurlands ja Icelandairin kotimaan toiminnot yhdistettiin itsenäiseksi Icelandairin tytäryhtiöksi.Flugfélag Íslands, joka oli jo neljäs yhtiö tällä nimellä, saapui markkinoille.

Markkinoiden vapauduttua suosituimmilla reiteillä puhkesi hintasota ja hinnat laskivat jopa 40 %, kun taas matkustajamäärät nousivat vain 20 %.Tappiollisen toiminnan myötä osa lentoyhtiöistä joutui lopettamaan toimintansa.Jotta toiminnan jatkaminen mahdollistui, Flugfélag Íslands teki kaiken voitavansa tehokkuuden parantamiseksi.Työvoimaa vähennettiin ja lippujen kirjoituksesta luovuttiin.Matkustajat alkoivat vähitellen varata lippunsa verkosta ja tehdyt toimet osoittautuivat tehokkaiksi. Vuonna 2002 kotimaan lentoja operoiva yhtiö kirjasi tuloksekseen 1,7 miljoonan USD:n voiton.

Vuonna 2006 matkustajamäärissä saavutettiin 400 000 matkustajan raja.Kohteita olivat Reykjavikin lisäksi Akureyri, Egilsstadir, Ísafjördur, Vestmannasaaret, Färsaaret ja Grönlannin kaupungit Kulusuk, Narsassuak ja Nuuk.Akureyrista lähteviä kohteita olivat myös Grímsey, Thórshöfn ja Vopnafjördur.Vuonna 2007 kotimaan laivastossa oli kuusi Fokker 50 -konetta, kaksi DASH 8-100 -konetta ja yksi Twin Otter.