Opaskoira ja sokea matkustaja:

Sokea matkustaja voi ottaa matkustamoon mukaansa opaskoiran, edellytyksenä on että koira on kytketty valjaisiin ja käyttää kuonokoppaa. Koiralle ei voi varata istumapaikkaa, eikä se saa tukkia lentokoneen käytävää. Matkalle lähdettässä pitää kaikkien viranomaisten määrämien todistusten oltava mukana lähtömaasta, kauttakulkumaasta sekä kohdemaasta. Icelandair ei ota vastuuta, mikäli opaskoiran kauttakulku tai maahantulo evätään.

Odottavat äidit:

Mikäli raskaus on edennyt viimeiselle kuulle, on raskaana olevalla oltava matkalle lähdettäessä mukanaan alle kolme vuorokautta vanha lääkärintodistus terveydentilasta.

Pyörätuolipalvelu:

Icelandair tarjoaa liikuntarajoitteisille matkustajille palveluita kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) sovittujen kategorioiden mukaisesti. Sovitut kategoriat, jotka Icelandair tarjoaa ovat:

  • WCHR (Pyörätuolista rampille): Matkustaja tarvitsee pyörätuolin liikkuakseen välimatkan lentokoneen ja sisäänkäynnin välillä, mutta pystyy nousemaan/laskeutumaan portaita ja liikkumaan matkustamon istuimelle ja istuimelta.
  • WCHS (Pyörätuolista portaille): Matkustaja tarvitsee pyörätuolin liikkuakseen välimatkan lentokoneen ja sisäänkäynnin välillä, mutta ei pysty nousemaan/laskeutumaan portaita ja tulee kantaa lentokoneeseen ja koneesta pois. Matkustaja pystyy kuitenkin liikkumaan matkustamon istuimelle ja istuimelta.

Jos matkustaja tarvitsee lisäapua pyörätuolin kanssa, ole hyvä ja ota yhteyttä lähimpään Icelandairin myyntitoimistoon ja määritä tarvittavan avun laajuus, matkustaako matkustaja oman pyörätuolinsa kanssa ja onko se sähkökäyttöinen.

Kannettavat Happikonsentraattori (POC) laitteet:

Seuraavat kannettavat Happikonsentraattori (POC) laitteet ovat sallittuja Icelandairin lennoilla: AirSep LifeStyle, AirSep FreeStyle, Inogen One, SeQual Eclipse tai Respironics, EverGo.
POC käyttöehdot

Icelandairin allergiakäytäntö

Icelandair ei pysty takaamaan lentokoneissaan allergeenitonta ympäristöä. Tämän vuoksi suosittelemme, että kaikki vakavista ja mahdollisesti anafylaktisia reaktioita aiheuttavista allergioista kärsivät matkustajat ottavat mukaansa adrenaliini-injektorin (EpiPen®) sekä muut tarvitsemansa lääkkeet.

Icelandairin lennoilla tarjottavissa aterioissa ei ole maapähkinöitä tai maapähkinätuotteita, mutta aterioissa voi olla silti pieniä jäämämääriä maapähkinää.

Tämän lisäksi lennoilla tarjottavissa aterioissa voi olla muita pähkinöitä (esim. manteleita) ja Saga-luokassa tarjotaan joskus kalaa tai äyriäisiä. Emme valitettavasti pysty eliminoimaan pähkinöitä, kalaa ja äyriäisiä lentokoneidemme matkustamosta.

Mikäli matkustajalla on vakava maapähkinäallergia, matkustamohenkilökuntamme voi ilmoittaa siitä muille matkustajille ja pyytää näitä olemaan nauttimatta maapähkinöitä sisältäviä tuotteita lennon aikana. Allergiailmoitusta voi pyytää toimittamalla lääkärintodistuksen ja soittamalla viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä Icelandairin asiakastuen numeroon +354 50 50 100

Haluamme kuitenkin painottaa, että Icelandair ei pysty millään tavoin estämään muita matkustajia tuomasta lentokoneeseen tai syömästä lentokoneessa maapähkinöitä tai muita allergeeneja sisältäviä ruokia. Tämän vuoksi istuimilla, käsinojilla, pöydillä ja muualla matkustamossa voi olla pieniä jäämämääriä maapähkinöitä. 

HUOMI:

Vain IGS:n (Icelandair Ground Service) henkilökunta voi saattaa erityishuomiota tarvitsevat matkustajat heidän saapuessaan tai lähtiessään Icelandairin lennoilla Keflavikin lentokentällä.

Icelandair tarjoaa lisäapua, mikäli tarvitset erikoisapua matkallesi seuraavissa tapauksissa: tarvitset pyörätuolin, saattajapalvelun näkövamman vuoksi. 

This field is required
This field is required Max characters exceeded